موج جدید قطع برق در کشور پس از یک‌ ماه دوباره آغاز شده و تنها دیروز  (۱۳ تیرماه) مناطق زیادی در تهران شاهد سه مرتبه قطع‌ شدن برق بودند. به‌  دنبال قطع مکرر و خارج از زمان‌بندی، دسترسی به اینترنت هم با مشکل مواجه  شده است. باتری اضطراری سایت‌های BTS اپراتورها تنها برای دو ساعت محدود  شارژ دارد و برای شارژ مجدد آن به ۸ تا ۱۵ ساعت زمان نیاز است.

با اینکه در ابتدای خردادماه نیز سازمان تنظیم مقررات در واکنش به اختلال اینترنت و شبکه تلفن همراه، اپراتورها را ملزم کرد تا امکانات دیزل ژنراتور و  باتری‌های پشتیبان برای تأمین برق آنتن‌ها و سایت‌های BTS را تقویت کرده و  در صورت نیاز، کمبود یا اختلال در باتری‌ها را رفع کنند؛ اپراتورها همان  زمان در پاسخ گفته بودند باتری‌های پشتیبان سایت‌هایشان به دلیل قطعی‌های  مکرر توان نگه‌داری شارژ را ندارند و این قطعی‌ها در حال تخریب تجهیزات  آن‌ها هم است؛ هرچند برخی اپراتورها (همچون شرکت مخابرات) هم گفتند به دلیل  مشکلات مالی، اصلا توان تهیه این تجهیزات را ندارند.

حال وزیر  ارتباطات، به اعتراض یک کاربر در همین زمینه واکنش نشان داده است. این  کاربر اظهار کرده که کلیه BTS-های مخابراتی دارای UPS هستند و اگر نیستند  باید علت داشته باشد؛ او افزود آیا نباید شرکت‌ها باید برای عدم وجود آنتن  در زمان قطع برق پاسخگو باشند؟ محمدجواد آذری جهرمی در توییتی نوشت:

همه  باید پاسخگو باشند. باتری دکل‌های تلفن همراه، برای ۲ ساعت پاسخگوی قطع  برق‌اند؛ پس از دشارژ کامل، نیازمند ۸ ساعت اتصال به شارژرند تا به‌طور  کامل شارژ شوند. متأسفانه در برخی نواحی، هشت ساعت برق مستمر شهری در دسترس  نیست. در تلاش برای بهبودیم و از مشکل به‌وجودآمده پوزش می‌طلبیم.

همچنین وزیر ارتباطات در زیر توییت خود به پاسخ‌ دادن به سؤالات کاربران ادامه داده و در مورد قطع بیش از دو ساعت برق در کشور نوشته است:

فرکانس مثل ترازوی شبکه برق‌ میمونه.
وقتی  مصرف از تولید پیشی گرفت؛ فرکانس افت میکنه و وقتی تولید از مصرف بیشتر  شد، فرکانس افزایش پیدا میکنه. مغز شبکه برق وظیفه تثبیت فرکانس رو داره و  مجبوره وقتی مثل این روزها مصرف بیش از تولید شد، بار شبکه رو کم کنه.



برگرفته از وبسایت www.zoomit.ir