از سال صفر به سال یک؛ بهانه‌ای برای تحولی کوچک

سال که به تهش می‌رسه، بوی هوا که عوض می‌شه، طبیعت که شروع می‌کنه به پوست انداختن و نو شدن،  بوی بهار که میاد، همه‌مون یاد تازه شدن میوفتیم. طبیعتِ در حال تغییر یادمون می‌ندازه که ما هم باید کمی تغییر کنیم. پرده‌ها رو از پشت پنجره‌ها پایین می‌کشیم، روی دیوارهای خاک گرفته دستمال خیس می‌کشیم. گلدون‌ها رو پشت پنجره‌ها و بالکن‌ها می‌بریم. گاهی فقط چیزهای روی میزکارمون رو کمی جابجا و مرتب می‌کنیم یا روکش موبایلمون رو عوض می‌کنیم، شاید یه چند دستی لباس نو هم بخریم. بعد شروع می‌کنیم به فکر کردن به کارهایی که سال قبل می‌خواستیم بکنیم و نکردیم. می‌ریم سراغ یه سررسید تازه یا نرم افزارگوشی و شروع می‌کنیم یه عالمه کار و برنامه نوشتن برای سال تازه.

سال که به تهش می‌رسه، بوی هوا که عوض  می‌شه، طبیعت که شروع می‌کنه به پوست انداختن و نو شدن،  بوی بهار که میاد، همه‌مون یاد تازه شدن میوفتیم. طبیعتِ در حال تغییر یادمون می‌ندازه که ما  هم باید کمی تغییر کنیم. پرده‌ها رو از پشت پنجره‌ها پایین می‌کشیم، روی دیوارهای خاک گرفته دستمال خیس می‌کشیم. گلدون‌ها رو پشت پنجره‌ها و بالکن‌ها می‌بریم. گاهی فقط چیزهای روی میزکارمون رو کمی جابجا و مرتب می‌کنیم یا روکش موبایلمون رو عوض می‌کنیم، شاید یه چند دستی لباس نو هم بخریم. بعد شروع می‌کنیم به فکر کردن به کارهایی که سال قبل می‌خواستیم  بکنیم و نکردیم. می‌ریم سراغ یه سررسید تازه یا نرم افزارگوشی و شروع می‌کنیم یه عالمه کار و برنامه نوشتن برای سال تازه.

همه‌ی ما معنای تغییر رو می‌فهمیم. شکل ظاهری تغییر چیز خوبیه. لباس نو؛ سفر به جاهای نو؛ دیدن آدم‌های نو؛ و تمام چیزایی که فکر می‌کنیم ما رو در مسیر زندگی ترو تازه نگه می‌داره. فرقی هم نمی‌کنه که شغلمون چی باشه چقدر پول داشته باشیم یا به کدوم گروه اجتماعی تعلق داشته باشیم. می‌دونیم که بدون تغییر می‌پوسیم. طبیعتِ در حال تغییر یه شکل جذاب و همیشگی از تحول و یه جورِ دیگه شدنه . ما می‌دونیم که بخشی از همین طبیعت در حال نو شدنیم و سعی می‌کنیم با این تغییرات خودمون رو منطبق کنیم. طبیعت با چرخه‌های زمان خودش رو سازگار می‌کنه و ما هم این سازگار شدن با طبیعت و چرخه های زمان رو دوست داریم. ما ذاتن شیفته تغییر و تحولیم.  

اما تا حالا به این موضوع فکر کردیم که این نوشدن‌ها که به شکل سمبلیک در زندگی ما جا خوش کردن؛ در شکل عمیق‌ترشون چه تاثیراتی در مسیر زندگی ما دارند؟ آیا جایی از ذهنمون رو می‌تونیم آب بپاشیم تاکمی تازه‌ترش کنیم؟ فکر کردیم جایی از خونه‌ی فکرمون نیاز به کمی جارو کشیدن داره؟ اتاق‌های خیالمون رو نباید کمی بزرگ‌تر کنیم؟ رنگ پرده‌های فکرمون رو نباید بعد از این همه سال عوض کنیم؟ اصلن شاید لازمه شهر خیالاتمون رو عوض کنیم و بریم تو یه شهر دیگه زندگی کنیم...

چیزی که عمیقن و آروم آروم می‌تونه شکل زندگی ما رو تغییر بده، رشد و تحول شخصیه، چیزی که به آهستگی و به شکل مستمر موجب تغییرات با کیفیت و درونی در زندگی ما می‌شه و موجب اون چیزی می‌شه که بهش می‌گیم احساس رضایت از خودمون و زندگی و در نهایت  احساس رضایت از زندگی در جهانی که توش زندگی می‌کنیم -حالا با همه مشکلات و مصائبی که همه جای این دنیا ریخته و از سروکولمون بالا می‌ره.-

ما تو دفترهای سالانه‌مون حتما یه سری کارهایی این‌جوری که باعث تحول درونی و رشد ما می‌شن می‌نویسیم. مثلن توی چند دوره‌ یا کلاس‌آموزشی شرکت کنیم. یا سعی می‌کنیم ارتباط های جذاب و سازنده از طریق گروه‌ها و دوستی‌هامون برقرار کنیم.  برنامه‌ریزی می‌کنیم که سفر بریم تا با محیط‌های تازه ارتباط برقرا کنیم و دنیا رو بهتر بفهمیم، خودمون رو به چالش بکشیم، آدم‌های جدیدی رو ملاقات کنیم و در طبیعتی که می‌تونه خیلی آموزنده باشه غرق بشیم. نکته مهم تمام این کارها اینه که باید براشون وقت و انرژی صرف کنیم. باید یادمون باشه تغییرات بیرونی مثل پوشیدن یه لباس تازه یا عوض کردن پرده‌های خونه که اتفاقن خیلی هم کارهای خوبی هستن- می تونن به راحتی به دست بیان اما به همون راحتی هم ممکنه به حالت قبلشون برگردن. اون چیزی که بهش می‌گیم تحول یا تغییرات عمیق درونی، وقت و حوصله بیشتری می‌خواد... یه کلام! باید براشون زحمت زیادتری کشید؛ اما می‌دونیم که ماندگارتر و تاثیر گذارترند.

 این فضای تحول  ما رو برای سازگار شدن با دنیایی که هر روز انگار زندگی کردن توش سخت‌تر می‌شه آماده می‌کنه و شانس سالم‌تر زندگی کردن و احساس خشنودی رو توی ما بالاتر می‌بره اما نیازمند زمان گذاشتن و هزینه‌های مختلفه، مثل هزینه‌های مالی و زمانی و از همه مهم‌تر هزینه‌ی روانی. خلاصه این که هیچ رشدی بدون زحمت و تلاش اتفاق نمی‌افته.

به همین دلیله که برای ارتقاِء سلامت و توسعه فردی و اجتماعی هر کسی لازمه یه سری کارهایی رو به طور منظم و برنامه‌ریزی شده انجام بده. بیشتر کسانی که در این زمینه تجربه و تخصص دارن معتقدن که الفت با کتاب و کتابخونی از بهترین و در دسترس‌ترین فعالیت‌ها برای این منظوره.

کتاب‌ها از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که می‌تونن به شکلی آروم و چند وجهی به این حرکت ما در مسیر رشد و تحول کمک کنن.

چطوره که برای حرکت از سال صفر به سال یک – آره، یعنی همین سالی که پیش رو داریم- کتاب خوندن منظم و با برنامه رو به طور جدی تو زندگی روزمره مون جابدیم؟

کتاب‌ها حاصل زندگی‌های زیسته هزاران انسان دیگه‌ان که ما می‌تونیم به سادگی باهاشون ارتباط برقرار کنیم.

شاید برای شروع سال جدیدو ایجاد تحول و رشدی پایدار، پناه بردن به کتاب‌ها خالی از لطف نباشه. همه‌ی ما کما بیش این تجربه رو داشتیم که خوندن یک کتاب نوع فکر کردن یا حتا مسیر زندگی ما رو عوض کرده. حتا اگه خیلی از کتاب‌ها با این شدت و حدت به یادمون نمونده باشن اما می‌دونیم که هر کتاب خوبی یه جایی از مغز مارو دست کاری کرده و این آدمی که الان هستیم بخش مهمی‌ش محصول کتاب هاییه که خوندیم.

برای سال یک، که می‌تونه به شکل نمادین سال شروع کردن و یه جهش در زندگیمون باشه، ما به شما دوازده کتاب کوچک رو پیشنهاد می‌کنیم که تو برنامه سالانه‌تون بذارین. دوازده کتابی که با نگاه به بخش‌های مختلف زندگی ما انتخاب شدن، از سلامت جسمی و روانی و هیجانی تا بهبود کسب و کار،  شناخت خود، بهتر فکر کردن و سلامت اجتماعی.  از بین این کتاب‌ها ممکنه چندتایی مطابق نیازها و خواسته‌ی فعلی شما باشند و بعضی‌هاش هم نه. اما با خوندشون مطمئنا چیزی رو از دست نمی‌دین و شاید پنجره‌ی کوچیکی تو اتاق ذهنتون بازکنه.

ترتیبی که این کتاب‌ها به شما معرفی می‌شن تا حدی تصادفیه و کمی هم سلیقه‌ای. شما می‌تونید با توجه به حس و حال خودتون از هر کدوم که خواستین شروع کنید.

بهتره همه کتاب‌ها رو اول سال تهیه کنید- هر جوری که واسه تون راحت‌تر و جذاب‌تره- نویسنده این متن کتاب‌های کاغذیه چیده شده تو قفسه‌ها رو دوست داره.-

به خودتون قول بدین که حتما ماهی یکیش رو بخونید.

درباره‌ی کتابی که خوندین با بقیه حرف بزنید.

چه بهتر می‌شه اگه با یک گروه که این کتاب رو خوندن، هم‌نشینی و گفت‌وگو کنید.

این دوازده کتاب، اینا هستن

  1. دیگر دوستی موثر- پیتر سینگر

اولین کتاب این فهرست کتاب "دیگر دوستی موثر" نوشته پیتر سینگره.  شاید دلیل اصلی پیشنهاد این کتاب و اینکه اولین کتاب پیشنهادی هم هست به موضوع اصلی این کتاب برمی‌گرده و شاید فلسفه همین کاری  هم که الان شما دارین گوش می‌کنید به نوعی تحت تاثیر همین کتاب بوده.اینکه چگونه تلاش کنیم بیشترین خیر ممکن رو به دیگران برسونیم؟

نویسنده که دغدغه عقلانی زیستن و درست فکر کردن و عمل کردن رو داره معتقده برای داشتن یک زندگی عقلانی و  اخلاقی، کافی نیست که فقط از رفتارها و گفتارهای غیراخلاقی پرهیز کنیم. بلکه لازمه به شکلی فعال کارهایی بکنیم و باید تا جای ممکن خیررسانی کنیم؛ هر اندازه که می‌تونیم، اما به شکلی موثر. سینگر معتقده در دنیایی که یک عالمه کودک از فقر رنج می‌کشن و میلیون‌ها آدم، گرفتار نیازهای اولیه زندگی‌شون هستند ما باید به شکلی موثر به فکر خیررسوندن باشیم نه فقط به صورت رفع تکلیف یا به شکل نمادین. نویسنده معتقده می‌تونی خوب کار کنی و زندگی خوبی داشته باشی اما اگه به فکر دنیای اطرافت و زندگی دیگران نباشی سبک زندگی‌ات نه عقلانیه و نه اخلاقی.

دیگر دوستی رو می‌تونیم یک سبکی از زندگی بدونیم که دنیای فعلی ما خیلی بهش احتیاج داره. گاهی فکر می‌کنیم. هیچ قدرتی نداریم، اما نویسنده معتقده اگه حواسمون رو جمع کنیم و خیلی عجول نباشیم می‌تونیم تاثیری در دنیای اطرافمون بذاریم. تاثیری برای تغییر در زندگی خودمون و دیگران. گرچه احتمالا دنیا خیلی سریع و ناگهانی و در حد مطلوب ما تغییر نخواهد کرد. باید روی کارخیری که شخصا می‌تونیم انجامش بدیم  تمرکزکنیم، نه بر موضوعات و مسایلی که باقی می مونن یا حلشون دست ما نیست.

خیلی خلاصه ش اینه که کاهش دادن رنج، چه در انسان‌ها وچه در سایر زیستمندان محیط پیرامونمون به هر میزان و شکلی کارخوبیه حتی اگر از بین بردن برخی رنج‌ها فعلا ممکن نباشد.

   2. هنر شفاف اندیشیدن/ رولف دوبلی

کتاب دوم نوشته رولف دوبلی هست به نام "هنر شفاف اندیشیدن" احتمالا این کتاب رو دست چند نفری از دوستانتون دیدید. این کتاب درباره‌ی خطاهای شناختیه که ما به طور مستمر در موقعیت‌های تصمیم‌گیری و حل مساله و سایر موقعیت‌های زندگی دچارش می‌شیم. این کتاب نود و نُه خطای رایج هنگام اندیشیدن رو در نود و نُه فصل کوتاه، توضیح می‌ده.

چکیده کلام رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن اینه که خطاهای ذهن خودت رو بشناس و کنار بزن تااندیشه شفاف مجال جلوه‌گری پیدا کنه. این کار به احتمال زیاد موجب یه تحول اساسی در زندگی‌ت خواهد شد. از دیدگاه این نویسنده‌ی کارآفرین، شفاف اندیشیدن مدیون شناخت موشکافانه خطاهای ذهنه در حالی که اغلب مردم از شناسایی خطاهای ذهن خودشون شونه خالی می‌کنند و ترجیح می‌دن خطاهای ذهنشون را نادیده بگیرند یا این خطاها رو به چیزی بیرون از ذهن ربط بدن. خطاهای شناختی که در این کتاب به شکل مختصر و کاربردی بیان شده از کتاب‌های مرجعی مثل کتاب "تفکر کند، تفکر تند" دانیل کاهنمن برداشت شده اما سبک بیان و دسته بندی این کتاب خیلی جذاب و کاربردیه.

  3. تسلی بخشی‌های فلسفه/ نوشته آلن دوباتن

کتاب بعدی کتابیه از یک معلم فلسفه معروف به نام آلن دوباتن. در کتاب تسلی بخشی‌های فلسفه نویسنده با واکاوی اندیشه‌های شش فیلسوف مهم تاریخ از سقراط تا نیچه، به شش موضوع محوری زندگی از دیدگاه این شش فیلسوف می­پردازه. به نظر نویسنده اگر به مفاهیمی از قبیل دوستی، ناکامی، تنهایی، شکست‌های عاطفی و یا کم‌پولی با دیدگاهی عمیق و فلسفی نگاه کنیم، مصیبت‌های زندگی قابل تحمل‌تر خواهند شد. فلسفه می‌تونه تسلی‌بخش باشه. اندیشیدن به شیوه‌ای که دوباتن با استفاده از نظام فلسفی این شش فیلسوف پیشنهاد می‌کنه می‌تونه راه‌حل‌هایی عاقلانه برای مشکلات روزمره زندگی به ما ارائه بده؛ به ویژه در جهانی که ناکامی و عدم خشنودی همیشه در کمین ماست.

  4. آینده ممکن/ ینسی استریکلر

کتاب «آینده‌ی ممکن» با عنوان کامل «مانیفستی برای جهانی سخاوتمندتر» نوشته‌ی ینسی استریکلره. نویسنده در این کتاب نظریه‌ی تغییر سی‌ساله رو معرفی می‌کنه؛ این که چطورمی‌تونیم تا سال 2050 ایده‌ها و نظریات‌مون رو برای داشتن جهانی سخاوتمندتر اجرا کنیم.

ینسی استریکلر یکی از بنیان‌گذاران استارت‌آپ و وب‌سایت کیک‌استارتر در این کتاب تئوری بیشینه‌سازی سود رو به چالش می‌کشه. اون معتقده سوء برداشت از نظریه آدام اسمیت به معنی بیشینه‌سازی سود به هر قیمتی، دنیا رو می تونه به مرزهای نابودی بکشونه. استریکلر معتقده تمرکز بر سود مادی، جوابگوی دنیای پیچیده امروز نیست و پایین اومدن استانداردهای کیفی زندگی عامه مردم، آسیب به محیط‌زیست و بی‌توجهی به ارزش‌های انسانی رو در پی داشته است. اون با تشویق نفع جمعی و الگوی توسعه پایدار، فرمولی رو برای بهبود تصمیم‌گیری‌ها، جایگزین نگاه بیشینه‌سازی سود می‌کنه. نویسنده با الگو گرفتن از ظرف غذای ژاپنی به نام بِنتو و فلسفه اون راهکاری برای تصمیم‌گیری بر مبنای نفع جمعی ارائه می‌ده. بِنتو  ظرفیه که از چهار قسمت تشکیل شده و این امکان رو می‌ده تا با فضایی چهارگانه، خصوصا برای کودکان، تمام مواد مغذی و مورد نیاز رشد، با تنوعی مناسب، در یک وعده صرف بشه. تفکر بِنتوئیسم از چهار بخش تحت عنوان «من اکنون»، «من آینده»، «ما اکنون» و «ما آینده» تشکیل شده. نویسنده پیشنهاد می‌کنه که با ارائه تصمیمات در یک ماتریس چهارگانه، حال و آینده خود و جامعه مون رو درنظر بگیریم.

اون معتقده هر چند همیشه ممکنه تعارض‌ها و اختلاف‌هایی بین منافع مربوط به خانه‌ها در این ماتریس وجود داشته باشه، اما فکر کردن به حال و آینده خود، فرزندان و اجتماعمون، به تصمیمات بهتر و پایدارتری منجر می‌شه.

  5. صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی/ نوشته الیزابت تووا بایلی

عنوان کتاب بعدی، "صدای غذا خوردن یک حلزون وحشی" نوشته الیزابت تووا بایلیه این کتاب ماجرای واقعی زنیه که در اثر ابتلا به یک بیماری ناشناخته در خونه‌ش بستری می‌شه و قدرت حرکت خودش رو از دست می ده. یکی از دوستانش گلدانی بنفشه با یک حلزون جنگلی کوچک به اون هدیه می ده و از اونجا به بعده که مسیر زندگی این زن تغییر می‌کنه. شیوه‌ی زندگی حلزون و سبک جدید زندگی زن، و مقاومت حلزون در برابر چالش‌های طبیعی، درس‌های گرانبهایی برای زن داره. کتاب، مارو به شکلی از تعمق و آهستگی در دیدن جهان دعوت می‌کنه. این کتاب در دسته کتاب‌های محیط زیستی قرار می‌گیره اما به شکلی عجیب ما رو به سمت بازبینی شیوه‌ی نگاه کردن به اطرافمون و تغییر سبک زندگی‌مون دعوت می‌کنه. شاید براتون عجیب باشه اما یکی از دلایل پیشنهاد این کتاب شکل بسیار زیبای این کتابه. چاپ و صحافیش خیلی قشنگه و نقاشی‌های داخلش هم آدم رو به وجد می‌آره. اصلن همه‌ی کارهایی که آقای کاوه فیض اللهی ترجمه کرده همین ویژگی‌ها رو دارن. یکی از اون یکی خوندنی‌تر.

  6. پیاده روی ‌سکوت در زمانه‌ی هیاهو/ ارلینگ کاگه

کتاب ششمِ این فهرست، کتابیه که به مقوله تنهایی و سکوت با نگاهی ساده اما بسیار عمیق و فلسفی می‌پردازه به اسم "پیاده‌روی ‌سکوت در زمانه‌ی هیاهو" نوشته‌ی ارلینگ کاگه که می تونه به فهم بهتر و بیشتر جهان و بهتر دیدن خود از طریق پیاده‌روی‌های طولانی که پر از مکاشفه و مشاهده‌س کمک کنه. نویسنده با سبک ساده اما تاثیرگذارش با ظرافت و هوشمندانه مخاطب رو به جور دیگر دیدن خودش و دنیای اطرافش هدایت می‌کنه. تجربه‌های زیسته ارلینگ کاله -نویسنده کتاب- که اغلب خواندنی و خیالپردازانه هستن، بازی‌های زیبایی در ذهن ایجاد می‌کنه که میل یک نفس خوندن کتاب رو در مخاطب تقویت می‌کنه. نویسنده کسیه که به تنهایی مسافتی در حدود 1310 کیلومتر در قطب جنوب رو در بیش از پنجاه روز طی کرده اونم در سرما و سفیدی مطلق. خوندن تجربه‌های چنین انسانی بی‌شک نگاه ما رو به زندگی می‌تونه تغییر بده.

  7. پاد شکننده: نوشته نسیم نیکلاس طالب

مفهوم تاب آوری از جمله واژه های مهمیه که در زمینه‌های اجتماعی و تربیتی تا حوزه های محیط زیستی و کسب و کار مورد استفاده قرار می گیره. کتاب پاد شکننده نوشته نسیم طالب -که شاید بعضی از شما کتاب قوی سیاه اونو خوندین یا دیدین- چند قدم از این مفهوم جلوتر میره و ما رو به دنیای عدم قطعیت‌ها و ناشناخته هایی می‌بره که ظرفیت بالایی برای قوی‌تر کردن ما دارن. براساس تعریف نویسنده، پادشکنندگی چیزی فراتر از تاب‌آوری یا استواریه. تاب‌آور چیزیه که در مقابل شوک‌ها مقاومت می‌کنه و همونی که بود باقی می‌مونه؛ پادشکننده اما از اون چیزی که بود بهتر می‌شه. پادشکننده عاشق تصادفی‌بودن و عدم‌قطعیته. پادشکنندگی خصلت بی‌نظیری داره که به ما اجازه می‌ده با ناشناخته‌ها دست‌و‌پنجه نرم کنیم. نویسنده معتقده که ما تقریباً همیشه می‌تونیم با استفاده از یک آزمون ساده، پادشکنندگی رو تشخیص بدیم: هرچیزی که از رویدادهای تصادفی، یا شوک‌های خاص، بیشتر از اینکه متضرر بشه نفع ببره، پادشکننده اس؛ برعکس اون، می‌شه شکننده.

نسیم طالب، کتابهایی رو نوشته که به ما کمک می کنن پدیده هایی که همیشه باهاشون مواجه بودیم اما صرفا به این دلیل که هیچ وقت نتونستیم اسم مناسبی روشون بذاریم، نتونستیم خوب واکاویشون کنیم رو بهتر بشناسیم و جواب بسیاری از سوالاتمون رو بگیریم.

  8. چگونه به ورزش فکر کنیم/ نوشته دیمن یانگ

بیشتر ما ورزش رو داستانی تماما جسمانی می‌دونیم که خیلی هم سخته! نویسنده کتاب چگونه به ورزش فکر کنیم یعنی آقای دیمن­یانگ معتقده که با ورزش کردن، ذهن و جسم هر دو پرورش پیدا می‌کنند و جسم و روح، یا تحرک و تفکر، ارتباط تنگاتنگی با دارند. زمانی‌که ورزش می‌کنیم تفکر رو هم به اون اضافه می‌کنیم. و این نوعی یکپارچگی وجودی برامون به همراه میاره.کتاب، مقوله ورزش رو از زاویه مفاهیم متفاوتی مثل غرور، زیبایی، درد، فروتنی و... نگاه می‌کنه و با کمک نظریه‌های فلسفی باستانی و مدرن، لذت‌ها و ارزش‌های مرتبط با ورزش و تندرستی رو مطرح می‌کنه. برای کسانی که به طور مرتب و جدی ورزش می‌کنن، پاسخ دادن به بسیاری از پرسش‌هایی که اطرافیانشون می‌پرسند دشواره. مثلا اینکه آیا لازمه این همه وقت و توان صرف کنی برای تمام کردن یک مسابقه ماراتن؟ یا اینکه چرا باید این همه سختی و مرارت رو تحمل کنیم تا در دل زمستانی سخت از کوهی یخ زده بالا بریم؟ پاسخ بسیاری از این چالش ها رو در این کتاب پیدا می کنیم. نویسنده فیلسوفی ورزشکاره. و این ترکیب‌ها بسیار جذابند به ویژه وقتی می‌نویسند.

  9. از دو که حرف می زنم، از چه حرف می زنم/ نوشته هاروکی موراکامی

کتاب "از دو که حرف می‌زنم، از چه حرف می‌زنم" نوشته آقای موراکامی که خودش رو نویسنده/دونده معرفی می‌کنه کتابی بسیار معروف میان دونده‌ها و سه گانه‌روهای اهل مطالعه جهانه. موراکامی در این کتاب، داستان دونده شدن خودش رو تعریف می‌کنه، اما بر خلاف نام کتاب، این کتاب کتابی برای ترغیب کردن مردم به دویدن و حتا ورزش کردن نیست، بلکه کتابیه که به کار تمام کسانی میاد که می خوان، مفاهیمی مثل مقاومت، تغییر، تداوم، لذت و درد رو بهتر درک کنن و یا جریانی جدید در زندگیشون ایجاد کنن. البته که خیلی از خواننده‌های کتاب احتمالا یه تغییری در سبک زندگی شون می‌دن و سعی می‌کنن کمی بیشتر تکون بخورن و راه برن.

  10. کِی/ نوشته دنیل اچ پینک

داستان مدیریت زمان یا مدیریت خود در بستر زمان، از جذاب‌ترین موضوعات در حوزه مدیریت فردی و سازمانی و برنامه ریزی در همه سطوحه. در بین کتاب‌هایی که در این چندسال درباره این موضوع منتشر شده این کتاب سبک و سیاق و نگاه متفاوت و جذابی داره. خیلیا فکر می‌کنن داستان مدیریت زمان بیشتر یه هنر و توانایی ذاتیه، اما تو این کتاب نویسنده با اشاره به تحقیقات روانشناسی، اقتصاد و زیست شناسی نشون می‌ده که مدیریت زمان و سنجش اون یه موضوع علمیه که می‌تونیم بر اساس مدل‌های مشخصی یاد بگیریم و شیوه کار و زندگی‌مون رو بهبود بدیم.


  11. درک یک پایان/ نوشته جولین بارنِز (رمان)

اگه توی این فهرست حداقل یک رمان نمی‌دیدیم انگار که درباره موضوع خوندن، اصلا حرفی نزده بودیم. رمان‌ها سرشار از تجربه‌های دست اول انسانی‌ان. اسم‌هایی مثل داستایفسکی یا چارلز دیکنز و احمد محمود بخش جدایی‌ناپذیر دنیای ذهنی خیلی از ماها هستند. اگه هوشمندانه و با هدایت درست سراغ رمان‌ها بریم پاسخ بسیاری از پرسش‌هامون رو درباره زندگی و معناش پیدا خواهیم کرد و چه بسیار پرسش‌های اصیل دیگه، که در ذهنمون ایجاد می‌شه. علت پیشنهاد این رمان، گشودن پنجره‌ای به دنیای ادبیات داستانی با کتابی جدی و جذاب بود که ترجمه دلنشینی هم داره. رمان پیشنهادی این فهرست؛  کتاب درک یک پایان نوشته جولین بارنِزه

در پشت جلد کتاب نوشته:

تونی وبستر، عادی بودن زندگی‌اش را پذیرفته: کار و بازنشستگی، ازدواج و طلاقی دوستانه. اما او هم مثل ما جوانی‌اش را در درون خود نگه داشته و به سالمندی رسیده است. مهم‌ترین واقعه عمرش دوستی با ایدرئین تیزهوش و مستعد فاجعه است؛ مرید آلبر کامو. چهل سال بعد، دفتر خاطرات همین دوست که طبق وصیتنامه به او واگذار شده، او را بر می‌انگیزد تا زندگی خود را بازخوانی کند. درک یک پایان، برنده مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا در ۲۰۱۱ شد. رئیس هیئت داوران جایزه ادبی «بوکر» در توصیف آن گفت: «این داستانی است که با انسان قرن بیست و یکم سخن می‌گوید.»

نویسنده  این رمان درپاسخ به این سوال که ادبیات به‌زعم شما چیه؟  می‌گه:

این سوال جواب‌های متعدد دارد. کوتاه‌ترین آن‌ها این است که ادبیات بهترین راه گفتن حقیقت است.

شاید به همین دلیله که برای پیدا کردن تکه‌های پراکنده حقیقت باید خیلی زیاد بریم سراغ ادبیات. و این کتاب، یک نمونه جذابه برای شروع.

  12. مامان و‌معنای زندگی/نوشته  اروین یالوم

آخرین کتاب پیشنهادی برای سال یک، کتاب کوچک جالبه از اروین یالوم به نام "مامان و معنای زندگی". نویسنده هم مثل بیشتر ما آدم‌ها دربه در دنبال یافتن پاسخ این پرسشه که معنای بودن ما در این دنیا چیه؟ خیلی از شماها شاید خیلی قدیم‌تر کتاب معروف ویکتور فرانکل رو خونده باشد به نام انسان در جست و جوی معنا. این کتاب به شکل دیگه‌ای درباره‌ی همون جست‌و جوست از منظر یک روان درمانگر خیلی باسواد و خیلی خلاق که فلسفه هم خوب بلده.

اونچه که شنیدید و مطالعه کردید، هدیه ایست از طرف شرکت "مبتکران الکترونیک کیش" به شما، در آستانه ورود به سال نو که در فروردین 1401 توسط آقای دکتر ابوالفضل وطن پرست، مدرس دوره های کوچینگ، منتورینگ سلامت و توسعه فردی تهیه و به شما تقدیم شد. این هدیه با هدف کمک به توسعه فردی مخاطبان و ارتقای سلامت اجتماعی، در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی شرکت مبتکران تهیه شده.
مبتکران، ارائه دهنده راهکارهای جامع شارژ و بسته های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراهه که بیش   از یک دهه است افتخار همکاری با بانکها، شرکت­های پرداخت الکترونیک، پرداختیارها و اپلیکیشن­های فعال در حوزه فین تِک رو در کارنامه خود داشته و در کنار توسعه پایدار خدمات، همواره توجه ویژه ای به رضایتمندی جامعه بزرگ مشتریانش داره.
سایر اطلاعات تکمیلی در مورد کتابهای این فهرست، به همراه محتواهای جذابی همچون پادکست های خلاصه این کتابها، در سایت رسمی شرکت مبتکران، قسمت رسانه- کتابخانه، به نشانی www.mobtakeranCell.ir یا با جستجوی عبارت "شرکت مبتکران الکترونیک کیش" در موتورهای جستجو، در دسترس شما همراهان عزیز خواهد بود.
هر روزتون نوروز، نوروزتون پیروز