به منظور جلوگیری از اعمال تعرفه اینترنت عادی برای مشترکان و جلوگیری از  متضرر شدن کاربران تلفن همراه، طرح «کنترل مصرف آزاد اینترنت» توسط  اپراتورها طراحی شده و مشترکان می‌توانند دسترسی خود به اینترنت با تعرفه عادی را مسدود کنند تا پس از اتمام اعتبار بسته اینترنت مشترکان، دسترسی به  اینترنت آنها متوقف شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، براساس مصوبه شماره ۵-۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشترکان تلفن همراه باید توجه داشته باشند در صورتی که بدون  خرید بسته اینترنت و یا پس از پایان بسته اینترنتی خود، از این سرویس  استفاده کنند، تعرفه اینترنت آنها به صورت تعرفه آزاد محاسبه می‌شود. از  همین رو ارائه‌دهندگان خدمت اینترنت همراه موظف هستند قبل از تمام شدن  اعتبار (اعتبارحجمی یا اعتبار زمانی) بسته‌های اینترنت مشترکان و یا در  صورت استفاده مشترکان بدون داشتن بسته تشویقی، پایان اعتبار بسته و یا  استفاده از اینترنت با تعرفه آزاد را در قالب پیامک به مشترکان اطلاع‌رسانی  کنند.
براساس مفاد بندهای پروانه اپراتورها، ارائه‌دهندگان خدمت اینترنت همراه  موظف هستند در حساب کاربری مشترکان جزئیات ریزمصرف اینترنت مشترکان را به  آنها نمایش دهند.
به منظور جلوگیری از اعمال تعرفه اینترنت عادی برای مشترکان و جلوگیری از  متضرر شدن کاربران تلفن همراه، طرح «کنترل مصرف آزاد اینترنت» توسط  شرکت‌های همراه اول و ایرانسل طراحی شده و در دسترس عموم مشترکان قرار  گرفته است. مشترکان با استفاده از این طرح می‌توانند دسترسی خود به اینترنت  با تعرفه عادی را مسدود کنند تا پس از اتمام اعتبار بسته اینترنت مشترکان،  دسترسی به اینترنت آنها متوقف شود. مشترکان باید توجه داشته باشند در صورت  فعال‌سازی این طرح، همزمان با اتمام بسته اینترنتی و در صورت عدم رزرو  بسته جدید، اینترنت گوشی آنها کاملا قطع می‌شود.

نحوه فعال یا غیرفعال‌سازی طرح کنترل مصرف آزاد
برای فعال یا غیرفعال‌سازی طرح کنترل مصرف آزاد، مشترکان می‌توانند به  اپلیکیشن مدیریت حساب مشترکان اپراتور خودشان (همراه اول MyMci و ایرانسل  MyIrancell) مراجعه کرده و یا از کدهای دستوری (USSD) استفاده کنند که این  کدهای دستوری در جدول زیر آمده است.

همچنین مشترکان درصورت نارضایتی از سرویس دریافتی می‌توانند از طریق تماس با پشتیبانی یا طرح شکایت در سایت اپراتور، شکایت خود را ثبت کنند.



برگرفته از وبسایت www.itna.ir